Krzysztof Piesiewicz

Piesiewicz Krzysztof (25 października 1945, Warszawa) – prawnik, polityk, scenarzysta. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (1970). W latach osiemdziesiątych rozpoczął współpracę z Krzysztofem Kieślowskim; jest współscenarzystą jego siedmiu filmów kinowych oraz dziesięciu odcinków telewizyjnego cyklu Dekalog. Ich współpraca rozpoczęła się od Bez końca (1984). Niezwykłym osiągnięciem okazał się telewizyjny cykl Dekalog (1988), inspirowany dziesięcioma przykazaniami. Jest to dziesięć godzinnych opowieści. Dwie z nich – Krótki film o zabijaniu (1987) i Krótki film o miłości (1988) – inspirowane piątym („Nie zabijaj”) i szóstym („Nie cudzołóż”) przykazaniem, Kieślowski zrealizował także w dłuższej, kinowej wersji. Nagroda za scenariusz dla Krótkiego filmu o miłości na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1988). Podwójne życie Weroniki (1991) to pierwszy film Kieślowskiego nakręcony w koprodukcji z kinematografią francuską. Tryptyk Trzy kolory powstał w koprodukcji francusko -szwajcarsko-polskiej. Inspirowany barwami flagi francuskiej, okazał się dość niekonwencjonalną próbą filmowych rozważań nad rewolucyjnymi ideami – równością, wolnością i braterstwem. Niebieski (1993), Biały (1994), Czerwony (1994). Scenariusz do Niebieskiego otrzymał nominację do Cezara (1994), a do Czerwonego – nominacje do BAFTY, Cezara i Oscara. Krzysztof Piesiewicz jest ponadto autorem scenariusza Ciszy (2001) Michała Rosy, która miała stanowić pierwszą część zamierzonego, ale niezrealizowanego przez scenarzystę cyklu Naznaczeni. Pięć lat później Stanisław Mucha przeniósł na ekran inny scenariusz Piesiewicza. Nadzieja (2006) to zrealizowana w koprodukcji polsko-niemieckiej ekranizacja jednej z części tryptyku scenariuszowego Krzysztofa Piesiewicza Wiara – Nadzieja – Miłość. Piesiewicz lubi scenariuszowe cykle. Razem z Krzysztofem Kieślowskim napisał Dekalog, później Trzy kolory, a następnie – już samotnie – Piekło – Czyściec – Niebo. Piekło przeniósł na ekran Danis Tanović w 2005 roku, Niebo – Tom Tykwer trzy lata wcześniej; scenariusz do Nieba otrzymał nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej, (2002). Jego scenariusze mają charakter uniwersalnych, ponadczasowych przypowieści.

Źródła:

akademiapolskiegofilmu.pl

Autor: Karina Zoszczak